Deze oldtimerrally  Balade des Châteaux et des Monuments “ kan enkel doorgaan met een minimum van 20 voertuigen.

Vrijdag 19 juni 2026 

Om 12u00 verwachten wij de deelnemers in  “ Château “ Cocove “   voor een lichte lunch.

Het huidige Château de Cocove werd gebouwd in 1741 door Jacques André Joseph Becquet, die heer van Cocove was, magistraat in Calais en raadsman van de koning. Het kasteel staat op een domein van 11 hectare park. Het kasteel overleefde de twee wereldoorlogen. Einde 19e begin 20e eeuw werd er een distilleerderij op het landgoed gevestigd. Tijdens WOII werd het kasteel bewoond door soldaten en de schrijver Paul Nizan. In 1987 werd het kasteel omgebouwd tot een 4 sterren hotel-restaurant.

 

Na het aperitief ( mss tussen de oldtimers ) en lunch worden de motoren van onze oldtimers zenuwachtig voor de start van een ritje van +/- 40 kilometer richting “Château Clery” voor het dessert.

Het kasteel werd gebouwd in 1766.  Het was de buitenverblijf-woning van Michel-Augustin-Joseph-Charles Cléry de Bécourt, wat aangeeft dat hij leefde in hogere kringen.  

Tijdens het “Camp van Boulogne” (1803-1805), een belangrijke militaire concentratie van Napoleon-troepen, verbleef generaal Louis-Alexandre Berthier herhaaldelijk in het kasteel.  

Michel Cléry de Bécourt, de oorspronkelijke eigenaar, was niet alleen aristocraat, maar ook ondernemer: hij stichtte in 1785 in Boulogne-sur-Mer de eerste warme zoutwaterbaden van Frankrijk.  

 

In 1986 werd het kasteel omgevormd tot hotel

Het hotel is gelegen op een terrein van ongeveer 5 hectare, met een park en oude bomen.  

Het gebouw is klassiek (18e eeuws), met symmetrische indeling.

Sommige decoratieve elementen (zoals de zuilen en obelisk in de binnenplaats) zijn verdwenen in de loop der tijd.

Het ligt in de streek van Boulonnais, wat het ook tot een toeristische trekpleister maakt.

Na het dessert en tasje koffie zakken wij richting :

Hardelot-Plage

 

Bekend om zijn kilometers lange fijne zandstranden. Rond Hardelot ligt een groot dennenbos en beschermde duinen.

Het chique maar niet overdreven mondaine Hardelot-Plage heeft vele villa’s in   “Anglo-Normandische” stijl uit begin 20 eeuw en twee golfterreinen, Golf des Dunes en Golf des Pins , die tot de beste golfterreinen van Noord-Frankrijk behoren.

Hardelot-Plage is ook gekend om zijn prachtig Engelse Château d’Hardelot in neogotische stijl. Dit kasteel kunnen wij, gezien de korte tijd, niet bezoeken en is ook niet zichtbaar vanop de rijbaan.

Na de “ Balade sur la Dique “ met onze oldtimer verlaten wij één van de mooiste parels aan de Opaalkust richting

 Montreuil-sur-Mer.

Montreuil-sur-Mer is een klein stadje en eveneens een pareltje aan de Opaalkust. Het is een vestingstad omgeven door stadswallen .

De naam “Montreuil” komt van het Latijnse monasteriolum, dat “klein klooster” betekent, verwijzend naar een vroeg klooster op de heuvel.  Ondanks de toevoeging “-sur-Mer” ligt de stad nu zo’n 10 km van de zee.  Historisch had Montreuil wel toegang tot de zee via de rivier de Canche: in de Middeleeuwen kon de rivier, bij hoge waterstanden, tot wel 1 km breed zijn, zodat schepen de stad bereikten.  Dankzij die verbinding met de zee was Montreuil tot 1204 een belangrijk handels­havenstad in het koninkrijk van de Capetijnen.  

 

Rond 898 is er al sprake van een klein monastiek centrum in Montreuil.  De Abdij van Saint-Saulve werd later opgericht, met monniken die zich rond het jaar 926 vestigden, onder andere monniken van Landévennec op de vlucht voor Vikingen.  Het klooster (en de abdij) speelde een sleutelrol in de vroege ontwikkeling van de stad. Montreuil lag op een heuvel, wat strategisch gunstig was.  Al in de 11de eeuw (of eerder) werden de eerste stenen vestingwerken aangelegd.  De citadel heeft vijf bastions en andere versterkingen.  In de 19de en 20ste eeuw bleven de fortificaties behouden. In 1928 werd de citadel gedeclasseerd en in 1929 overgenomen door de stad.  Tijdens de Eerste Wereldoorlog (1916–1919) was Montreuil het hoofdkwartier van de Britse legerleiding. Montreuil heeft ongeveer 3 km goed bewaarde stadsmuren die een wandeling rond de stad mogelijk maken.  

 

In 1837 bezocht Victor Hugo Montreuil-sur-Mer.  

Hij gebruikte de stad als fictieve setting in zijn beroemde roman Les Misérables (de stad wordt genoemd in het deel over Fantine / Jean Valjean).  

Sinds 1996 is er jaarlijks een “son-et-lumière” (licht- en klankspel) op de citadel, geïnspireerd door Les Misérables.

De stad is tegenwoordig populair bij toeristen: met haar oude stenen huizen, geplaveide straatjes en stadswallen geeft ze een “middeleeuws” gevoel.

Na het aperitief genieten wij van een diner in restaurant “ Anecdote “ een “HIP “ restaurant, verbonden aan het hotel. Een jong dynamische ploeg zal ons verwennen.

“ Anecdote “

De mening van Gault&Millau

13.5/20

Chef’s Table Het statige Artois-huis heeft veel karakter, een kans voor Alexandre Gauthier en zijn team om traditie te combineren met een moderne visie op een open en ongedwongen keuken. De sfeer, zowel chic als ontspannen, dankzij de goed geïnformeerde bediening, wekt de eetlust verder op, wat leidt tot zéér verfijnde gerechten. Een goede wijnkaart tegen eerlijke prijzen.

Er is een afgesloten privéparking voorzien aan het hotel.

Zaterdag 20 juni 2026

Na het ontbijt nemen wij vrijblijvend de tijd voor een wandeling in Montreuil over de standswallen, de binnenstad met oude huisjes en pittoreske straatjes en steegjes.

Rond 9u30 à 10u00 starten de motoren voor een eerste ritje van ongeveer 23 km tot aan “Nampont-Saint-Martin Golf Club”. Deelnemers kunnen vrijblijvend iets drinken in het clubhuis van de golf.

Château de Nampont is eigenlijk een “ Maison Forte “ uit de 13e-eeuw en behoorde tot de familie “ de Nampont “ In 1635 werd het kasteel geplunderd en nadien gebruikt als                  “ douanepost “ voor het innen van “ gabelle “ ( zoutbelasting ) tussen het Spaanse Artois en Frans Picardië. Er is een ronde toren aan de noordkant als versterking. Rond het kasteel is een gracht ( douves ) met water dat gevoed wordt door bronnen. Aanvankelijk was er een ophaalbrug over de gracht maar is vervangen door een vaste brug ( pont dormant )

Na de Golf van Nampont is er enkele kilometers verder een mini stop voorzien van aan de              

                                                      “Abdij van Valloires”.

 

De abdij werd gesticht in 1138 en de eerste Monninken vestigde zich definitief in 1158. De eerste  “ abbatiale “ ( kerk ) werd gewijd in 1226. Tussen 1741 en 1756 werd de abdij grondig verbouwd in barok stijl. In 1817 werd de abdij overgenomen door de “ Sociéte de Saint-Vincent-de-Paul “ die er een wees- of preventorium maakte.

 

 

Na deze korte stop zetten wij onze weg verder richting Circuit de Croix-en-Ternois”, een circuit dat geopend werd in 1973 en gebruikt wordt voor zowel motor als auto wedstrijden. Af en toe werd het circuit gebruikt door formule 1 teams voor een testrit.

Hier houden wij een Chronoproef en voelen ons als “ echte “ race piloten.

NB: Dit is onder voorbehoud. Mondeling akkoord maar nog geen schriftelijk akkoord. 

 

Na de spanning van deze Race belanden wij in restaurant   “ La Cour de Remi “  voor een lunch.

“ La Cour de Remi “

La Cour de Rémi is een klein restaurant in Bermicourt , bevindt zich in de gebouwen van een voormalige 19e-eeuwse boerderij, opgetrokken uit witte steen, kenmerkend voor de lokale architectuur en krijgt een zéér goede beoordeling als “ Bistronomie “ restaurant. Heeft een Bib Gourmand in de michelingids en 13/20 bij Gault & Millau.

Na een heerlijke lunch zetten wij onze weg verder richting Troisvaux, gemeente waar zich de “Abdij van Belval” bevindt, opgericht in 1893. Het klooster met trappistinnen werd uitgebreid in 1954. In 2012 verlieten de laatste trappistinnen het klooster en is het klooster in verval.

Na het klooster rijden wij richting “Béthune”, een middeleeuwse vestigstad tijdens 13e & 14e eeuw en speelde een belangrijke rol bij de Vlaams-Franse conflicten. Bij het binnenkomen bewonderen wij het prachtige “Belfort van Béthune”

Het eerste belfort van Béthune werd gebouwd in 1346.  Dat oorspronkelijke belfort was uit hout, maar brandde af, waarna het in 1388 herbouwd werd in zandsteen of grès.  In 1437 werd er een extra verdieping toegevoegd.  In 1503 werd een draak (“Beffy”) boven op het campanile geplaatst.  De lakenhal (Halle aux draps) rond het belfort brandde in 1664 af en werd nooit herbouwd, waardoor de toren alleen op de Grote Markt (Grand-Place) bleef staan.

 

De beiaard (carillon) is een belangrijk onderdeel: oorspronkelijk 6 klokken, later uitgebreid tot 36 klokken. Tijdens de Eerste Wereldoorlog (mei 1918) werd het belfort zwaar beschadigd door bombardementen.  De toren is 33 meter hoog, met daarboven een metalen spits (campanile) met de draak.  Er zijn 133 treden om tot bovenin te klimmen.  Het belfort is geclassificeerd als Monument Historique sinds 1862.  Het behoort tot de UNESCO-werelderfgoedlijst binnen de “Belforten van België en Frankrijk” sinds 15 juli 2005.

Grand’Place is een prachtig plein met Vlaamse en art-deco-gevels. Veel leuke cafés en restaurants, gekend om hun “ Carbonnade Flamande “ Het “ Hôtel de Ville “ is gebouwd in art-deco.

Bij het verlaten van  “ Grand’Place “ rijden wij, via de provinciale wegen, richting   

                                Hotel “ La Maison Rouge “

Hotel “ La Maison Rouge “ is geen bordeel maar een HIP, gezellig hotel  / Restaurant met jonge dynamische uitbaters. Het hotel is gehuisvest in een oude “ Bourgeoise woning ” in rode baksteen gebouwd rond 1860 door de mijnbouwmaatschappij van Noeux-Vicoigne-Drocourt. Het gebouw diende onder meer als “ Conseil d’administration des mines “ en later als kazerne of stafkwartier door het Franse leger in WOI en door de Duitsers in WOII. Na de oorlog werd het gebruikt als “ Mess “ voor het kaderpersoneel van de mijn. Het gebouw maakt deel uit van het Werelderfgoed “ Bassin Minier “

Er is een afgesloten privéparking voorzien aan het hotel.

Zondag 21 juni 2026

Na het ontbijt slingeren we over kronkelende wegen voor een tochtje van 88 km tot onze lunchplaats

“Château de la Vigne”,

gelegen in het domein  van de prestigieuze “ Golf De Bondues”.

 

In 1777 liet Michel Aronio een “Folie” bouwen, een soort kasteel-achtig huis, populair bij de adel en rijke stedelingen. Het domein is 250 ha groot en Golf De Bondues werd opgericht in 1960

 

 

Na de rustpauze en lunch starten wij opnieuw de motoren om naar het hoogtepunt van onze te rijden.

“ Villa Cavrois “

De villa is ontworpen door architect Robert Mallet-Stevens in opdracht van textiel industrieel Paul Cavrois.

Bouwperiode 1929 – 1932  Geklasseerd als “ Monument historique “

Deze villa, in modernistische style, is ontworpen als een “ oeuvre d’art totale “ architectuur, meubels en inrichting zijn één geheel.

Deze modernistische villa is gekenmerkt door haar lange gevels, grote ramen, dakterrassen, belvédère en geometrische volumes. De tuin is een strak  geometrisch park met gazon, rechte paden en een spiegel-waterpar 

!!!!Dit moet je gezien hebben!!!!

Na deze beleving ronden we onze rally “ Balade des Châteaux et Monuments “

af met een receptie en bubbel-bar ( of niet alcoholische dranken ) in  Golfclub Brigode.

Succes Amigos.

" Voor de “ Diehards “

Deelnemers die de route naar Château Cocove , vanuit Veurne, willen starten met een ontbijt en leuke rit hebben de vrije keuze om zich voor dit “ extra “ onderdeel in te schrijven. Dit is geen verplichting. De startplaats  is in Château Cocove.

Vrijdag 19 juni start te Veurne met ontbijt

Wij verwachten de deelnemers vanaf 08u00 in Hotel " Amaryllis " Zwarte Nonnenstraat 8 te  Veurne voor een overheerlijk ontbijt.

                                    “ Hotel Amaryllis ”

 

Om 09u00 starten wij de motoren voor een ritje langst het kanaal Nieuwpoort – Duinkerke richting “ Dune Fossile de Ghyvelde “

Wij rijden met onze oldtimer doorheen de duinen van Dune Fossile. Dune Fossile markeert de kustlijn zoals deze er 5.000 jaar geleden uitzag en heeft een oppervlakte van 205 km². De Dune Fossile ontvangt geen nieuw zand van de zee en ligt zo’n 3 km landinwaarts. De Dune Fossile zijn begroeid met pelouses rasées, lichens  ( korstmossen ) en mossen.

 

Van Ghyvelde rijden wij, langsheen  “Canal de la basse Colme “ en via de restanten van  “Porte d’Hondschoote” uit de 17de eeuw Bergues binnen, in het Nederlands Sint-Winoksbergen genoemd. Onmiddellijk zien wij op de rechter kant “ Ancien Abattoir de Bergues.”

Wij verlaten Bergues via de “Porte de Dunkerque”

 

Al flirtent met “ Canal de la Haute Colone “  bereiken wij “ Gravelines “ bij het historisch herkenninspunt “Le Jean Bart”

Hier genieten wij van een rondleiding met Nederlandstalige gids. Jean Bart ( 1650 – 1702 ) was een Vlaams sprekende beroemde Franse kaperskapitein en marineofficier en diende onder Lodewijk XIV

 

Na deze stop rest nog 30 km tot Château Cocove voor Lunch.

                          Succes Diehards.

Prijzen per persoon